Vi var först till R174 där vi skulle samgruppera med ambulans och räddningstjänst.
Publikvärdar parkerade där också, så vi fick vara parkeringsvakter, till att börja med.
Att reka och upprätta i mörker är lite annorlunda, men det blev bra.
Rymligt och trevliga människor.
Innan Rallyt starter så är det ett antal bilar som kör igenom banan och kontrollerar att allt är enligt reglerna.
Dom ville se vår röda flagga och FIA Med stannade och gick igenom räddningsfordonet och ambulansen.
Det är mycket säkerhetstänk runt ett VM Rally. Det man hör gång på gång är att det finns publik (få) som inte lyder tillsägelser.
Det verkar som dom inte förstår sitt eget bästa. Det är nog som ambulanskillarna sa ”Vi har hämtat många sådana människor".
Rally Sweden 2023 Söndag
Då var Rally Sweden i gång!
När man som i vårt fall kommer till starten 3 timmar innan första start, så är det svårt att tro att alla kommer att hinna med det dom skall göra.
Allt är ett enda kaos, men det löser sig och starten går på utsatt tid.
De första timmarna får man ”slåss” för sin plats med entreprenörer som skall sätta upp stora reklambågar, ambulansen som vill ha fri väg vid utryckning, bärgare som vill komma fram om dom behövs, sedan blir det media som vill ha bästa platsen. Vi fick trängas Tv-team från allehanda bolag och radiokanaler, men media försvann efter första rundan.
En kul grej var att en japan kom och knackade på bilfönstret. Han hade sett antennen och undrade om vi var "backup system".
Ja svarade vi och då frågade han om vi använde Icom eller Yeasu? Icom svarade jag och då sa han "Icom very god".
Han var japansk radioamatör, sedan bugade han och gick i väg.
Det blev rejält halt kring bilarna när snön blev vattning i det varma vädret. En tröst var i iallafall att det fanns både ambulans och läkare på plats om man skulle ramla och slå sig.
Jag tror att de var husägaren till villan vars infart som vi korkade igen som kom mad sand och sandade runt bilarna när vi skulle packa ihop.
Det händer nog bara "på landet".
Rally Sweden 2023
I år hjälpte jag till på SS3/7 tillsammans med Thomas Jonsson.
Kul att se alla möjliga rallybilar. Lägg märke till den med "Tegsnässkidor" på taket.
Det var i allafall den första rallybilen jag sett med takställ och skidor. Tyvärr är bilden lite suddig.
Plåt 2023
Landmärket i Betsele är borta
Min far SM2AVU reste en WIBE-mast skulle tro att det var på 70-talet någon gång. Hittade ett dokument med ett byggnadstillstånd på en mast betydligt högre än den som kom upp. Jag tror att om min far hade planer på den höjden så satte min mor stopp för det eller så tog han bara i för att vara säker. Det kom att finnas 11 antenner plus ett par paraboler i masten.
Från början satt en Mosly 3 element i toppen.
TH6-an kom upp 1974 när jag var i Mellan-Östern i FN-tjänst (56M). Vi brukade ha ett QSO i veckan om det var möjligt. Jag lånade grejerna på fastaradion, som var en Drakeline med 1KW-slutsteg, samt en logperiodiskantenn från Algon 20m upp. Jag hade skaffat en israelisk licens så det var mjöligt att använda SM2GSR/4X, men jag använda SM7JZ/4X Olles signal. Olle jobbade på fastaradion.
1978 tjänstgjorde jag på 2 bataljoner på Cypern (67C och 69C) och vi hade flera QSO-n i veckan. Jag hade köpt en IC-701 och en 12AVQ. IC701 har nr 305 och kostade två månadslöner, så klaga inte över priserna idag. Hade signalen 5B4GS.
Efter min fars och mors död tog min bror SM2GTR över fastigheten. Tråkigt nog avled han i hjärtinfarkt efter att ha skjutit en 5-tagare under älgjakten år 2020 bara 69år gammal. Det föll på vår lott att avveckla fastigheten.
Det är inte lätt att avveckla en WIBE-mast. Det är många som vill ha en men få som vill hjälpa till att ta ned den.
Jag fick hjälp av SM2VSD Jonas med nedtagningen av antennerna. Jonas anmälde sig frivilligt. All heder till Jonas för det!
Tack Jonas för hjälpen! Den var overdelig.
Masten fälls
Med fällningen av masten fick jag hjälp av en gammal arbetskamrat Lars och Hasse i byn som har en kranbil. Kran är bra om man skall fälla masten på ett säkert sätt.
Tack Lars och Hasse för hjälpen!